Charles Boost. Tijddingen een kijk op de jaren '50-'60

Charles Boost.

Tijddingen:  een kijk op de jaren '50-'60

Voor het dagblad De Tijd maakte Charles Boost in de vijftiger / zestiger jaren wekelijks een vorm van politiek getinte strip onder de titel "Tijddingen", waarin hij de actualiteit van die week in één langgerekte kolom op pagina 3 van het blad vorm gaf.
Nu, zo’n 60 jaar later terugkijkend, geven deze strips een goed beeld van de veelzijdigheid van Boost als tekenaar, maar ook een amusant inkijkje in wat de gemiddelde Nederlander bezighield in die roerige 50er en 60er jaren. 
 

Griffioen Grafiek beschikt over een groot aantal originele stripjes die Charles Boost in de 50er, 60er jaren maakte voor het toenmalige katholieke dagblad De Tijd.
Ze zijn bestemd voor het maken van exposities, maar zijn ook te koop (vanaf €125 inclusief passe-partout) Op deze pagina vindt U een klein voorproefje.

 


 

De luchthaven Schiphol wil aandelen gaan uitgeven en ook met de geluidshinder is het nooit meer goed gekomen

 

 


 

 


 


 


 


 L'histoire se repète De geschiedenis herhaalt  zich weer eens 

2005 0pnieuw gedonder over de televisierechten van het voetbal
Charles Boost tekende het al in 1970.

 

 


 Het Kabinet van Dr. Quay-ligari


 

De leraren dreigen met sancties tegen Minister Cals.

 


 

Prinjesdag in de jaren zestig


 

 

Covertekening voor Weekblad De Uitkijk 11 mei 1946
"Ik stem op de partij met de best verzorgde handen".

 


 

CHARLES BOOST (1907 – 1990)

Striptekenaar / illustrator / filmjournalist

Charles Boost groeide op in het katholieke zuiden van ons land. Begonnen als onderwijzer trad hij al snel in de voetsporen van zijn vader en werd illustrator van kinderboeken voor uitgeverij Helmond. In 1936 vertrok Boost naar Amsterdam, waar hij zich toelegde op het schrijven van kritische artikelen over film (voor diverse bladen, waaronder De Groene Amsterdammer), en waar hij voor het dagblad De Tijd politieke platen en strips tekende. Het tekenen van strips was voor Boost bijzaak, zijn hoofdwerkzaamheden lagen op het terrein van de filmjournalistiek en op dat van de illustratie. Charles Boost was een veelzijdige tekenaar die gemakkelijk van stijl wisselde. Behalve voor het dagblad De Tijd tekende Boost ook voor o.a. Avenue, Mandril, De Groene Amsterdammer, De Notenkraker en Vrijheid Arbeid Brood. 
Boost was mede-oprichter van het Filmmuseum.