Conditie van de prenten
Druktechnieken
Piëzografie [Engels: Giclée]
Piëzografie is een vrij jonge drukmethode die qua resultaat sterk overeenkomt met de aloude steendruk (lithografie). Met behulp van geavanceerde apparatuur worden piepkleine druppeltjes kleurechte inkt op speciaal geprepareerd papier gespoten. Met deze techniek wordt dankzij het huidige gebruik van meerdere tussentinten, een zeer getrouwe weergave van het origineel bereikt, waarbij in het originele ontwerp geen enkel effect (zoals airbrush-effecten, mixed media enz.) uit de weg hoeft te worden gegaan.
Met de giclée techniek kan een kunstenaar effecten bereiken die met zeefdruk niet goed haalbaar zijn. Vandaar dat veel kunstenaars tegewoordig voor deze techniek kiezen, ook al is deze techniek vaak duurder dan het produceren van een zeefdruk.
De term piëzografie is een Nederlandse uitvinding; in het buitenland spreekt met vaak van giclée.
Zeefdruk [Engels: Silkscreen]

Steendruk [Engels: lithography]
Een lithografie is een afdruk van een tekening op steen; vandaar ook de naam steendruk. Hierbij maakt men gebruik van de eigenschappen dat water en vet elkaar afstoten. Men tekent met vet krijt op de steen en maakt de steen vervolgens nat. Het water wordt geabsorbeerd door de niet-vette delen, terwijl de inkt hecht aan de vette delen.
Dit procédé is omstreeks 1800 in Duitsland uitgevonden. In de 19e eeuw werd dit dé belangrijkste druktechniek voor kunstwerken en affiches omdat dit het drukken van grote oplagen en grote formaten mogelijk maakte. Beroemd geworden in die tijd zijn de affiches van Jules Chéret, de vader van het moderne affiche, die veel kunstenaars inspireerde, zoals Henri de Toulouse-Lautrec en Georges de Feure.
Lithografie is de voorloper van de vierkleuren offsetdruk en wordt tegenwoordig eigenlijk alleen nog gebruikt voor kunstproducties.

Het papier komt in direct contact met de steen, daarom dient het beeld op de steen in spiegelbeeld te worden aangebracht. Soms kun je dat nog zien als de kunstenaar vergeten is ook zijn handtekening op de steen in spiegelbeeld aan te brengen.
De prenten krijgen doordat de steen niet vlak is, maar een korrelachtig oppervlakte heeft, vaak een mooi krijtachtig effect
Carto Druk
Carto was een drukkerij in Brussel die hoewel gebruikmakend van een offsetpers door meerdere drukgangen en volvlakken het effect van zeefdruk zeer dicht benaderde. Een Carto druk is daarmee hoogwaardiger dan een gewone offset druk.